bahar puyesh bahar puyesh .

bahar puyesh

هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک یا ابکشت یکی از روش های خلاقانه کشت بدون استفاده از خاک، کود و سم می باشد. با استفاده از کشت هیدروپونیک، میتوانیم بدون محدودیت در هر کجای ایران به کشت میوه هایی همچون توت فرنگی و گوجه پرداخت. جمعیت جهان در سال 1984 میلادی با 4.74 میلیارد نفر بوده و با توجه به نرخ رشد فعلی تا سال 2015 میلادی، یعنی در فاصله زمانی 30 ساله، به حدود دو برابر، یعنی 8.2 میلیارد نفر افزایش می یابد. در نتیجه با رشد سریع جمعیت، نیاز به تولید و تهیه دو برابر غذا احساس می شود. بالغ بر 98 درصد از مواد غذایی مورد نیاز بشر از تولیدات و فرآورده های کشاورزی تأمین می گردد و تنها دو درصد باقی مانده از منابع دیگر مانند منابع غذایی دریایی و غیره به دست می آید. با توجه به نقش فرآئرده های کشاورزی در تأمین غذا، بشر همواره در جستجوی یافتن راه هایی برای افزایش تولیدو بهبود کیفیت محصولات کشاورزی بوده است. این امر عمدتاُ از دوراه کلی امکان پذیر است: 1)افزایش سطح زیر کشت 2)افزایش تولید در واحد سطح در واحد زمان. اگر علاقه مندید درباره ی کشت هیدروپونیک بیشتر بدانید، ادمه ی این مقاله شرکت گلخانه سازی نهال رویش را بخوانید

 

کشت هیدروپونیک یعنی چه؟
 

اصطلاحی است که در علم باغداری مدرن بکار میرود و برگرفته شده از دو کلمه ponos=کار و فعالیت و hydro=آب است که مترادف کلمه آب کشت می باشد. در این روش بر خلاف روش سنتی، گیاه با ارتفاع و خارج از خاک و در محلولی سیال قرار می گیرد. در واقع ابکشت، کشت محصول بدون خاک و با استفاده از آب و مواد مغذی است.

در بین روش ها و سیستم های کشت گلخانه ای، کشت هیدروپونیک محبوبیت بسیاری دارد؛ به طوری که در تمام استان های کشورمان هزاران نفر در این حوزه اشتغال دارند. تولید گلخانه هیدروپونیک به هیچ وجه با تغییرات فصل و آب و هوا در ارتباط نیست. همچنین هدر رفت محصول کم می شود و با استمرار و استقرار استفاده از تکنولوژی و فناوری، میزان تولید افزایش می یابد. قیمت سازه گلخانه متناسب با کشت هیدروپونیک تفاوتی با گلخانه هایی که از دیگر روش های کشت استفاده می کنند ندارند.

اهداف کشت هیدروپونیک
آب تازه: طرح اولیه یک گلخانه هیدروپونیک، لوازم و وسایل فیلتردار با مقدار PH ثابت است. بیشتر گیاهان با میزان PH آب معادل 6 – 6.5 سازگار هستند. تنظیم اسیدی بودن آب مصرفی گیاهان راه حل خیلی پیچیده ای ندارد و میتوانید با نرم افزار ها و لوازمی که در نزدیکی خود پیدا می کنید، PH موردنیاز را بدست آورید.

اکسیژن: گیاه خود را غرق نکنید! در کشاورزی سنتی، گیاهان اکسیژن موردنیاز خود برای تنفس را بوسیله ریش از خاک دریافت می کردند. براساس تجهیزات سیستم هیدروپونیک خود، شاید مجبور باشید فضای اولیه بین گیاه و مخزن آب را رها کنید یا مجبور باشید آب درون مخزن را اکسیژنیزه کنید. برای اکسیژنیزه کردن آب میتوانید از سنگ هوا یا از پمپ هوا استفاده کنید.

حمایت از ریشه ها: حتی با اینکه دیگر برای کشت محصول به خاک نیاز ندارید، همچنان گیاهان به چیز کوچکی نیاز دارند تا ریشه آنهارا نگه دارد. موادی که معمولا برای بستر کشت هیدروپونیک استفاده می شوند عبارتند از: ورمی کولیت، پرلیت، پیت ماس، فیبر نارگیل و راکول (پشم سنگ). به هیچ وجه از موادی که فشرده می شوند (مانند شن) یا رطوبت را در خود نگه نمی دارند (مانند سنگ ریزه) استفاده نکنید؛ زیرا به هیچ عنوان کارایی مورد نظر را نخواهند داشت و باعث اخلال در سیستم هیدروپونیک خواهند شد.

 

مواد مغذی: گیاه شما به مقدار زیادی از منیزیم، کلسیم، فسفر و دیگر مواد مغذی نیاز دارد تا سالم و سرحال باقی بماند و به زندگی خود ادامه دهد (دقیقا مثل گیاهانی که در خاک و با استفاده از کود رشد می کنند). وقتی که بدون استفاده از خاک محصول پرورش می دهید، موادی که گیاه قرار بود از خاک دریافت کند، باید از آبی دریافت کند که با آن آبیاری می شود. هم میتوانید محلول موردنیاز را خودتان ترکیب کنید و هم میتوانید از محلول های آماده تهیه کنید و برای گیاه خود از آن استفاده کنید.

نور: اگر گیاهان خود را فضای سرپوشیده پرورش می دهید، به احتمال خیلی زیاد باید تعدادی نور ویژه خریداری کنید و نورپردازی مصنوعی انجام دهید. معمولاً هرنوع گیاهی نیاز های خاص خود را دارد و نسبت به مقدار نور موردنیاز گیاه، باید میزان نور و محل نصب آن تنظیم شود.

درحالی که امکانات و ابزار های دیگری هم برای افزایش پیچیدگی کشت گلخانه هیدروپونیک وجود دارد (مانند تأمین کربن دی اکسید)، اما پنج مورد بالا اساسی ترین نیاز و پایه ترین نیاز های یک سیستم هیدروپونیک هستند.

پس از کنترل و تنظیم کردن این متغیر های کلیدی، میتوانید با جزئیات تحقیق کنید که گیاهان شما دقیقا به چه چیزهایی برای شکوفا شدن و رشد نیاز دارند و در آینده برای هر مرحله از رشد از آنها بهره ببرید .

https://nahalrouyesh.com/blog/structure/%da%af%d9%84%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%db%8c/

 

شرکت گلخانه ساز نهال رویش-nahalrouyesh.com


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۰:۵۸ توسط:جمال خاشقچی موضوع: نظرات (0)